3 Nisan 2015 Cuma

Teos Karaparkı Bakımları-2015

Teos Marina'nın yaptığı kampanyadan yararlanmak için geçtiğimiz haftalarda Lotus'u Orhaniye'den alıp kuzeye çıkartmıştık.15 gün alargada kaldıktan sonra sağolsun Erol Ağabey'in karaya almasıyla kara parkı çalışmalarımız başladı. En son 3 yıl önce Yalova'da almıştık. Geçtiimiz yaz bir kez dalarak temizlemiştik, düşündüğümden iyi çıktı aslında-daha fena olduğu zamanlar hatırlıyorum-  ))
Sanıyorum yine asıl belirleyici teknenin ne sıklıkla denize çıktığı ve bağlı olduğu yerdeki suyun temizliği. Esasen Orhaniye bu konuda güneydeki en temiz koylardan biri sayılmaz ama...

1-Önce zımpara. Birçok yerde çukurluklar oluşmuş, bayağı derine iniyor. Makine ile zımpara sonrası, epoksi yoklama macun. Yine zımpara ve astar.
2-Zehirli olarak yine Dema Kimya'nın ürettiği SP zehirliyi kullandık. 4 galon astar fazla geldi. Tanesi 12 TL, 25 kg'luk büyük boy kutu, tüm boya toplam 580TL'ye maloldu.
3-Normalde bu tür işlemlerde önce tekne üstünü ve bordasını yıkamak iyi oluyor. Sonra bant çekip altını boyamak bizim örnekte vakitsizlik sebebiyle tersine döndü. Epoksi macun ancak 24 saate kuruduğu için ilk gün yıkama işleriyle uğraşmadık. Tüm haftasonu oldukça yağmurluydu. Doğrusu Mehmet Emin Usta ve Erol Ağabey'in yardımları olmasaydı bu kadar sürede bu kadar işi yapamazdık. Sağolsunlar
4- Macun kururken güverte tiklerine yoğunlaştık. Hepsini sökmek yerine sorunlu olan 1-2 yere yoğunlaştık. Birkaç adet ahşabı söküp sikaflex 291(kahverengi) ile  zemine yapıştırdık. Özellikle kapak gibi esneyen bölümlerde tikler daha kolay açma yapıyor. Bu tür yerlerde kesinlikle epoksi yapıştırıcılar kullanmamak lazım.
5-Sika kullanırken uygun primerini kullanmak önemli. Yüzey hazırlığı ve uygun ürünü seçmek için http://tur.sika.com/tr/solutions_products/documents/brochures.html
6-Biz bu arada vanalara giriştik. Geçen sefer sintinede en dipte bulunan vanaları bronz olanlarla değiştirmiştim. Geriye sadece tuvaletler ve mutfak kalmıştı. Toplam 11 adet kadar vana. Sığacık civarında pek bir marin malzeme dükkanı yok. Marina içindeki Tekne Dükkanı ve hemen karşısındaki Olta Balıkçısı yegane alternatifler. Seferihisar kavşağında birkaç büyük yapı malzemesi bulunuyor ama pek marin çeşit yok.
7-Vanaları ve sintine bağlantı kovanlarını nıormal şekilde sökmek  pek mümkün değil. Erol ağabey avuç içi taşlama ile hepsini parçaladı. Eski mastikleri iyice kazıyıp, yüzeyi selülozik tiner ile hazırladık.
8-Duş giderlerinde ve mutfak evye çıkışında yanılmışım. Hortumlar 1 parmak ama fransız redüksiyon kullanmış  yaparken, nedense? Özetle truhul deliklerini de panç ile genişletmek zorunda kaldık. Akşam olmadan sikaflex 291 ile kovanları bağladık. Bunların 24 saat kuruması gerekiyor. Takarken dikkat edilecek nokta içeriden somunun sıkılması, bir kişi de dışardan kovanı uygun iki ağızlı anahtar ile tutuyor. Kovanı döndürmemek mastiğin güçlü tutması açısından şart.
9-Pis su tankı çıkışları haricinde tüm vanaları ve kovanları paslanmaz yaptım. Pis su vanalarını plastik yaptım. Bunlar bozulsa bile (en sık olarak kolları zarar görüyor), su içinde vanayı değiştirmek gayet kolay. Gerçi kovan sağlamsa, pirinç veya metal vanayı, su içinde sökmek de çok zor değil. Bu aşamada önemli husus teflon bantın düzgün kullanılması. Piyasada bu tür metal vana-kovan dişlerine uygun anaerobik sabitleyiciler de mevcut. Bu ürünlerle hem mukavemet hem sızdırmazlık sağlamak mümkün. Biz Technada kullandık. http://www.tecnade.com.tr/#!sizdirmazlik/c1xa5
10-Havanın yağmurlu gitmesini fırsat bilerek tekne içine girdik. Yan duvarlarda kalkmış verniği kazıyarak mat vernik süreceğiz. İstediğimiz ürünü bulamayınca o duvarlara cam cila uygulamaya karar verdik! Kazıma ise her zamanki gibi ısı tabancası ve üçgen raspa ile. Ağacın suyuna gitmeye ve ahşabı yakmamaya dikkat etmek gerekiyor. El alışınca gayet başarılı ve hızlı bir yöntem.
11-Kıç aynadaki hasarları yaz sonunda macunlamıştık. Zımparalayıp, tesviye yoklama macun, kuruma, son kat ince zımpara sonrası sprey boya ile boyadık. Gayet başarılı oldu.
12-Zinciri markaladık.
13-Bu arada pervaneyi temizleyip, zımparaladık. Pervaneyi makine ile taşlamamak lazım. Astarıyla beraber İnternational Trilux sürdük. Bence ne sürülürse sürülsün pervane konusunda tek bir başarılı yöntem yok. Biz elimizde var diye Trilux sürdük. Olmasaydı hayatta gidip o parayı vermezdim!
14-Pervane tutyası. Altındaki civataya 243 Loctite uyguladık.
15-Borda ve güverte pasta cila polişi. Krom parlatma.
16-Bu arada rüzgar jeneratörünü söktük. Aküleri şokladık. Pis su tankını söktük taktık. Vanaların bağlantılarını yaptım. Beğenmediğim hortumları değiştirdim. Fırını söktük taktık. Evye altı dolapların kapakları çıkarttık, taktık. Perdeleri söktük. Kornişlerini aluminyum, bağlantılarını sarı yapmış fransız. Haliyle ciddi elektroliz olmuş, kornişlerin uçları neredeyse erimiş. Hepsini söktüm attım. Botun basamağını ayarladık. Boyadık.
Özetle Pazar günü lift çalışmadığı için, karaya çıktığının 4. günü yani Cumartesi saat 17.00'de Lotus denize inmeye hazırdı.
Doğrusu zor oldu, bayağı yorulduk. Ama son gün denizde bembeyaz kızımızın yalnız ve vakur salınımını uzaktan seyrederken, ne yalan söyleyeyim, sanki bana gülümsüyor gibi geldi... ))