14 Ağustos 2014 Perşembe

Tamirat ve Bakım Günlüğü 2014

Bu yıl Lotus’ta yaptığımız tamirat ve bakımlar
1-Ana yelken tamamen parçalandı. Melih ağabeyler sert rüzgarda yelken yırtılınca, direğin içine sarmışlar. Yırtılmış bir anayelkeni direğin içinden çıkartmanın bu kadar zor olacağını doğrusu baştan tahmin edemedim. Tam 4 kere direğe çıkmam gerekti. Toplam 3 saat sürdü, indiğimde yürüyemiyordum!
Diğer yedek ana yelkeni bastık. Kalan parçaları attık. İkinci yedek anayelken bakıma gönderildi. Ciddi küf lekeleri vardı. Özel bir ilaç ile bembeyaz hale getirdiler. Mayıs 2014
2-Pi su tankı vanası kolu kırıldı. Elimde kaldı. İşin kötüsü kapalı vaziyette-aslında iyi mi kötü mü o kadar da emin değilim- Geçici bir çözümle yeni bir düzenek yaptım. Güverteye gelen emiş hortumunu söktüm, 1,5 parmak-3 çeyrek hortum eki ve redüksiyonu ile bir başka vanaya taşıdım. Araya da bir el pompası monte edince sistem şimdilik halloldu. Kalıcı çözüm tekneyi karaya almak. Mayıs 2014
3-Bu sene karaya almayacağız. Bu üçüncü sezon. Altı çok fena değil. Dalıp pervaneyi temizledim. Seneye zaten tik güverte ve iç verniği ile beraber büyük bakım var. Erteledik.
4-Sintine pompası yine çalışmıyor. Bu pompa beni çıldırttı artık. Diyaframlı bir pompa, aslında çok pahalı bir pompa, o yüzden sanırım atmaya kıyamadım şimdiye dek... Elektriğini söktüm. Standart impellerli, yeni bir pompa alıp, emiş hortumunun ucuna taktım. Diyaframlı pompaya giren ve çıkan hortumları da söküp araya bir hortum eki sistem hazır. Sintinedeki pompaya elektrik çekmeye de gerek kalmadı. İptal ettiğim buzdolabı siteminin kablosundan yararlandım. Panoda bu kablonun uçlarını bilge pump’a taşıyınca her şey fıstık gibi oldu. Bir ara flotter’ı da takacağım. Hatta bir de bu sistem çalışınca ötecek bir alarmı elektrik panosuna yerleştirebilirsem 4/4 lük olur! Haziran 2014
5- Raşit seyirdeyken aradı. Egzosttan beyaz duman atıyor. Hararet ötmedi, henüz kırmızı da değil ama bayağı yüksek dedi. Normal inceleme ile bir arıza tespit edememiş. Genelde yelken yaptığını, çok da yüklenmediğini söyleyince Bodrum’a kadar sabret orada baktırırız dedim. Bir gün sonra, Knidos’u dönerken yüksek devirde, “egzosttan su atımı tamamen kesildi” deyince hemen rölantiye almasını ve egzosttan duman da gelip gelmediğini sordum. Duman da yoksa kolay, muhtemel tekne içinde su vardır! Var deseydi zaten yanmıştık. İmpelleri o haliyle açık denizde değiştiremezdi. Neyse sonuç olarak, yerinden çıkmış bir hortum kelepçesi sıkarak ve tekne içinden 20 galon su boşaltmakla konu çözüldü. Ama suyu boşaltırken asıl konunun sebebini keşfettik, meğer motora giren telli hortum, farşın altında sıkışmış. Motora az su geliyormuş. Beyaz duman da kesildi, motor da rahatladı. Temmuz 2014
6-TÜYEP Akreditasyon’u için teknedeki eksikleri tamamladım. İyi de oldu. Tarihi geçmiş fişekler ve maytaplar atıldı. Yenileri alındı. Haritalar güncellendi, kerteriz pusulası (Plastimo IRIS50) , pusulalı bir dürbün (WestMarin Tahiti 7x50), şişme can yelekleri (Lalizas Sigma 6 adet), güverteye güvenlik halatı, kokpite 2 at nalı ve 2 ışıklı şamandıra. Yangın battaniyesi, yangın tüpleri yenilendi,   duman ve gaz alarmları takıldı. İlk yardım çantası yenilendi, içeriği güncellendi.  Tekne içinde yangın tüpleri, can yelekleri, battaniye ve ilk yardım çantası yerlerini gösteren IMO reflektörler yerleştirildi. Mayıs 2014
7-5 BG  Yamaha dıştan takmanın karbüratörünü söktüm temizledim. Paslanmış gaz telini söktüm. Bodrum’da yedek parça bulamadım. Bir usta sağolsun tavsiye etti, mo torsiklet telleri de aynı işi görüyormuş diye. İpek diye tabir edilenler hem de paslanmıyor, kurşun olan topuzunu azıcık eğelemek gerekti yerine takarken o kadar. Pervane sıyırıyordu. Yenisi bir dünya para, 3 yerden set uskur. Diyeti 20TL.  Botun kopan parçalarını yapıştırdım. Bu iş için 2 komponentlli ürünleri kullanıyoruz. Fön makinesi veya ısı tabancası ile verimli, oluyor. Sıcak ile kür oluyor. Ama seneye bizim bot yolcu gibi. Yakında sadece tutkaldan oluşacak! Temmuz 2014
8-Rüzgar jeneratörünü söktüm. Istanbul’a getirdim. Meğer içindeki elektronik devrede bir mosfet yanmış. Değiştirdiler. Geri götürdüm, ağır da birşey lehunda. Uçağa almaya cesaret edemedim. Tam monte edecem fark ettim ki kuyruk yok! Tahtadan bir kuyruk yapıp geçici taktım yerine çalıştı! Şimid metalden bir kuyruk kestiricem bu aralar…
9- Hebil koyunda Raşit’ler motoru çalıştıramadılar. Elektrik falan iyi, akülerde sorun yok. Marş otomatiğini tıklamakla olmadı. Düz kontak da olmuyor. Mecbur motor söküldü, sanayiye gitti. Marş otomatiği değişti. Şimdilerde iyi. Temmuz 2014
10-Zincir galvanize gitti Çapalarla beraber 800TL. Marmaris Anfora Yatçılık. Sonuç iyi. Galvanizin bozulma sebebi, baş üstündeki eski makara değişti. Derlinden yenisi ve tornası 120TL. Geçen sene Orhaniye’de kaybettiğimiz tonoz düzeneği yerine, admiralti 35 kg, 15 metre 10’luk kalibre zincir ve bağlantılar, fırdöndüler satın aldım. Şubat 2014
11-Orhaniye’deki Cevdet Usta iyi bir döşemeci. Tekne içi rötuşlar, bayrak gönder kılıfı, kokpit minderleri ve sırtlıkları yeniledik. Şimdilerde dümen deri kaplamasını yapalım mı düşünüyorum. Mart 2014
12-Tekne içinde su var. Tatlı su. Yağmurdan falan girmiştir diye kendimizi kandırdık biraz. Gece ortaya çıktı. El ayak çekilince ara ara hidrofor çalışıyor. Her yere baktım. Tekneyi darmadağın ettim. Bir türlü bulamıyorum. En sonunda aklıma geldi. Kokpitteki duş musluğu!

13- Ama bu senenin asıl hamlesi elektronikler. Rüzgar, hız ve derinlik için mevcut ST30’ları söküp, I70 serisine geçeceğiz. Monitor olarak içeriye E80 aldım. Buna ek olarak ST70 bir grafik de ekleyeceğim. EBay manyağı oldum, haftalardır. İkinci el malzeme bulmak da çok kolay. Açık arttırma teknikleri bile geliştirdim. Ama çok manyak bir sistem bu. Kafayı yeyip hiç ihtiyacın olmayan şeyleri sırf ucuz olduğu için alıp toplamak, tekneyi hurdalığa çevirmek gayet mümkün! ))) Bana hepsi (tüm transducerlar ve kablolar ile I70+ITC5, E80 monitor, ST70 multi ve ST70001 otopilot kontrol ünitesi) 2200 USD’a mal oldu.